Diari Bacaan Muslim # (L75)

RM15.00

Stock: 9

Code: 9789671931554

Berat: 0.140kg


Penghantaran


Description

Tajuk: Diari Bacaan Muslim

ISBN: 9789671931554

Penerbit: Ikon Syabab Resources

Tahun Terbitan: 2021

Halaman: Berwarna

Format: Softcover

Berat (kg): 0.15 kg

Dimensi (cm): 21.1 cm x 14.9 cm x 0.5 cm 

 

Sinopsis 

Segala puji bagi Allah, selawat dan slam ke atas junjungan Nabi yang mulia Muhammad dan ahli keluarga baginda, para sahabat dan seluruh mengikuti jejak langkahnya.

Prof. Dr. Abdul Karim Bakkar dalam buku beliau al-Qiraah al-Mutsmirah -Pembacaan yang berkualiti- menyenaraikan tiga tahap pembacaan yang diamalkan ole para pembaca.

PERTAMA Membaca untuk mengisi waktu lapang dan sebagai salah satu cara menghiburkan diri. Bahan bacaan yang biasa dipilih ialah majalah, surat khabar, komik dan seumpanyanya. Kategori ini sangat ramai yang mengamalkannya kerana ia tidak membebankan fikiran dan tidak memerlukan usaha luar biasa untuk menganalisis dan sebagainya.

KEDUA Membaca dengan tujuan mencari maklumat. Kategori in merupakan kategori pertengahan, di mana mereka yang membaca gaya ini adalah untuk memilih bahan- bahan bacaan dengan tujuan menambah maklumat sedia ada. Tetapi masih ada kelompongan dalam cara pembacaan ini. Hal ini kerana, maklumat- maklumat yang dikumpul tidak memberi manfaat kepada si pembaca kerana ketiadaan kemahiran dalam memproses maklumat.

KETIGA Membaca untuk membina kefahaman, gaya in sangat jarang dilakukan kerana ia memerlukan kemahiran yang tinggi sama ada dalam memilih bahan bacaan, menganalisis serta menyimpulkan setiap maklumat yang diperolehi daripada pembacaan, dan gaya ini adalah gaya yang terbaik dalam membaca. 
 
etika menulis kata-kata aluan ini, saya teringat beberapa petikan kata-kata yang menarik untuk dikongsikan tentang membaca.

"TODAY A READER, TOMORROW A LEADER."

"PEMBACA HARI INI ADALAH PEMIMPIN HARI ESOK"

Terlalu bear dan manfaat yang diperolehi daripada budaya membaca, sebagai muslim cukuplah dengan perintah yang Allah perintahkan kepada kita dalam wahyu yang pertama,

"BACALAH DENGAN NAMA TUHANMU." (Surah Al-'Alaq:1)

Semoga dengan adanya Diari bacaan Muslim ini, sedikit- sebanyak dapat membantu kita dalam menyusun atur jadual pembacaan kita sebagai seorang muslim.

 

Features